admin | 22 března, 2015 |
Opium bylo až donedávna takovou stálicí, které už jsme si v parfumeriích ani nevšímali. Před několika lety to změnila jeho nová verze a také parfém Belle d’Opium, modernizované lákadlo pro současný trh. Původní Opium už bylo opravdu jen takovou kulisou, i když mělo své věrné příznivkyně.
V době, kdy vzniklo, však způsobilo poprask. Yves Saint Laurent jej uvedl s náležitou pompou, především ve Spojených státech, kde byla vůně představena v roce 1978 (rok po uvedení v Evropě) na opulentní party pořádané na lodi vyzdobené v orientálním stylu. Dnes by nás to neudivilo, ale tehdy to byla marketingová revoluce, která změnila podobu propagace parfémů. Mimochodem, právě Opium bylo prvním Saint Laurentovým parfémem uvedeným na obou kontinentech.
Složení:Hlava: koriandr, švestka, citrusy, mandarinka, pepř, jasmín, hřebíčekSrdce: karafiát, santalové dřevo, pačuli, skořice, broskev, růžeZáklad: santalové dřevo, opoponax, pižma, kokos, vanilka, vetiver, kadidlo, cedr, myrha
Po úspěšném uvedení už to tak nevypadalo, ale pravda je, že zrod Opia byl mimořádně komplikovaný a těžký. U Saint Laurenta o něm začali přemýšlet už v roce 1972. Tehdy se orientální parfémy moc nenosily, ale Yves poznal, že o ně ženy pomalu zase začínají mít zájem. Sám miloval vše orientální. Po jedné cestě do Číny a Japonska začal pracovat s designérem Pierrem Dinandem na flakónu pro parfém, který měl tehdy ještě pracovní název Ichi.
Dinand se inspiroval krabičkou inro, ve které si samurajové nosili léčivé přípravky a opium na zmírnění bolesti v případě zranění. Jakmile Saint Laurent návrh spatřil, hned inro poznal a napadlo ho, že Opium je skvělý název pro opojný orientální parfém. Když se o tom však dozvědělo vedení společnosti Charles of the Ritz, americké firmy, která vlastnila práva na parfémy pod značkou Yves Saint Laurent, obešla ho hrůza. Takové drogové jméno!
Parfém Opium se měl původně prodávat ve skleněné lahvičce zasazené ve dřevěném obalu, lakovaném čínským lakem. Protože by to však bylo neúnosně drahé, designéři použili na obal plast s lesklým povrchem. Yves byl tehdy nemocný, a když se vrátil a spatřil nový obal, obešla hrůza pro změnu jeho. Dokonce hrozil, že se parfému zřekne. Vztahy mezi francouzskou a americkou stranou byly napjaté na nejvyšší míru a chvíli trvalo, než se podařilo domluvit kompromis.
Yves navrhl několik změn, z nichž některé byly akceptovány. Vybral také samotný parfém z několika posledních vzorků, které dodala parfumérská společnost Roure; Opium v ní vzniklo jako týmový produkt, dokončovací práce měl ovšem na starosti Jean-Louis Sieuzac, který je také uváděn jako autor Opia.
Přitažlivost parfému tkví v kombinaci kořeněných květin (karafiáty, růže, skořice, hřebíček), specifického svěžího tónu citrusů a ovoce a orientálního základu s vanilkou, pačuli, různými pryskyřicemi, dřevy a mošusem. Neobvyklá byla také koncentrace: Francouzky byly totiž zvyklé na slabší vůně, kterými se několikrát denně převoněly, ale Američanky chtěly silnější parfém, kterým se navoněly ráno a vydržel jim celý den. Toaletní voda Opium proto obsahovala 19 % vonných složek oproti obvyklým 4-6 procentům a čistý parfém dokonce 30 %. Ze silné vůně byly nakonec nadšené i francouzské zákaznice.
Neobvyklá byla i vysoká cena Opia, 30 ml čistého parfému se prodávalo za 100 dolarů, což odpovídá dnešním 400 dolarů! Úspěch byl ovšem neuvěřitelný: Opium mizelo z regálů jako divé, přestože ze začátku se prodával jen čistý parfém, toaletní voda až později. Došlo dokonce ke krádežím celých nákladních aut, která převážela zásoby parfému do obchodů. Americký obchodní dům Bloomingdale’s natolik toužil být první, kdo bude prodávat Opium za oceánem, že začal tajně kupovat evropské zásoby ještě před oficiálním uvedením, drogy nedrogy.
Co na něj říkáte? Podlehli jste již jeho orientálnímu kouzlu? Jestli máte Opium na své parfémové poličce, nejlépe ještě to původní, navoňte se, ucítíte celou jeho tajemnou historii…
Zdroj úvodní fotografie: bit.ly/1xuPAt8