admin | 21 dubna, 2015 |
Některé z vůní značky Lanvin patří právem mezi stálice parfémového nebe. Neexistuje snad jiná parfémová značka, která by lépe vystihovala pouto mateřské lásky. Poslechněte si poutavý příběh první dámy, parfémové matky, která si svou pílí vydobyla čestné místo mezi parfémovými velikány.
Když jsem přemýšlela nad koncepcí dnešního článku, jako první mi na mysl padlo logo značky Lanvin a bylo hned jasno. V emblému značky Lanvin totiž nalezneme umělecky ztvárněnou podobu matky a dcery. Kresbu na flakónu, která se stala zanedlouho kultovní, vytvořil Paul Iribe a představuje samotnou Lanvinovou v plesové róbě, jak se naklání ke své malé dceři.
Historie pamatuje na mnoho významných žen, které si libovaly v jemných vůních. Za vůbec první tvůrkyni vlastních parfémů však můžeme pravděpodobně považovat Jeanne Lanvin (1867 – 1946).
Příběh začíná na v roce 1880, kdy si ještě jako malé děvčátko vydělávala jako doručovatelka klobouků. Zásadně chodila pěšky, aby šetřila každý halíř. O pár let později našetřila tolik, že si mohla pronajmout byt na Marché-Saint-Honoré, kde vytvářela vlastní jedinečné apartní kloboučky, které si brzy získaly oblibu u dam po celé Paříži. Zanedlouho si mohla otevřít třípokojový salon ve Faubourg-Saint-Honoré, kde firma Lanvin sídlí dodnes.
Narození dcery neznamenalo pro Jeanne konec úspěšně započaté kariéry módní návrhářky, právě naopak. Její kariéru to pouze urychlilo. Novopečená maminka začala pro svou dceru šít jedny krásnější šaty než druhé. Netrvalo dlouho a módní úspěchy vedly k otevření specializovaného salónu. Jeanne Lanvin se stala ve 20. letech uznávanou a vybranou osobností, která do svého provoněného salónu zvala významné umělce té doby.
Psal se rok 1925 a Lanvin přišla na francouzský trh se svou vlastní vůní Lanvin Mon Péché (Můj hřích). Jemná šeříková kompozice se otevírala aldehydy. Tento žensky provokativní a až nebezpečně svůdný parfém ve své kompozici spojoval mimo jiné tóny květů narcisu a konvalinek, bergamotu, dřeva, pižma a vanilky.
Poté, co na francouzském trhu nezaznamenal nikterak velkého úspěchu, dokázala Lanvinová šikovně využít aktuální situace, vůni přejmenovala na My Sin a prorazila s ním na americký trh. Parfém byl vyráběn až do roku 1988.
Jméno této vůni vymyslela hudebně nadaná dcera Lanvinové. Výraz arpeggio znamená harfový způsob hry rozložených akordů. Do dnešních dní podléhá přesné složení této vůně přísnému utajení. Zcela jasně lze identifikovat přítomnost mechu a ambry.
Parfém Arpege vznikl v roce 1927. Stal se vyjádřením a symbolem mateřské lásky. Výrazný černý flakón zdobí zlatý emblém. Tvůrcem dnes již legendárního flakónu byl návrhář Armand-Albert Rateau – hladká černá koule zdobená zlatým vroubkovaným uzávěrem, který se dodnes vyrábí ručně. Již dnes je tento flakón vzácností a zanedlouho se stane vzácným sběratelským kouskem.
S porovnáním s novodobými aldehydovými vůněmi může působit Arpege tak trochu staromódně. Stejně jako pro ostatní vůně tohoto typu i zde platí, že je třeba dopřát jim trochu času a nechat je rozvonět. Po čase se z ostré mýdlové vůně stane teplá, lehce okořeněná květinová směsice, kterou ještě přislazují dřevité akordy. Lanvin Arpege je jednoduše vůní z dob, kdy bylo na vše dostatek času. Kdo ví, zda by uspěl v dnešní hektické době…
Každá matka ráda vidí svou dceru rozkvétat do krásy a dámská vůně Eclat D’Arpege, která byla uvedena na trh v roce 2002, je přesně tím příkladem parfému, které nejen maminky rády nosí i kupují. Maximálně nekonfliktní, příjemná, svěží, lehká vůně pro dcerky, maminky i babičky – Eclat D’Arpege nezná věkové hranice.
Její svěžest nikdy nikoho neomrzí a dá se říci že sedne snad každému. Ačkoli je hlavní charakter ryze květinový, nezvrhne se na nic přehnaně přeslazeného. Svěží zelený šeřík se mísí s nahořklými lístky sicilského citroníku. Po chvíli se přidají tóny zeleného čaje, které ruku v ruce přicházejí s elegantními květy broskve a pivoňky.
Značka Lanvin v sobě nese poselství určené všem začínajícím tvůrcům – věrnost tradicím a schopnost v pravý čas inovovat.