admin | 12 února, 2015 |
V článcích o legendárních parfémech bych Vám ráda představila vůně, které se významně zapsaly do historie. Některé možná ani nebude znát, protože ne všechny legendy stojí jako zlaté sochy na piedestalu, který je vidět i z nejzazších koutů parfémového trhu; ale ten dnešní určitě znáte. Znají ho i muži, kteří sami používají toliko mýdlo s jelenem a Pitralon. I oni vědí, že existuje nějaký „šanel“ a že ho navoněné ženské nosí.
Salon Coco Chanelové patřil ze začátku pouze módě (přesněji řečeno kloboukům, později šatům). V době, kdy ho Coco zakládala, ani nebylo příliš zvykem spojovat módu a parfémy. Některé firmy se zabývaly tím, jiné oním, dohromady se to ovšem nespojovalo. Coco svůj parfém No. 5 nejprve prodávala jen jako exkluzivní doplněk zákaznicím, které si u ní kupovaly oblečení; dávala jim malé vzorky a trpělivě čekala, až si o něm dámy mezi sebou řeknou… A dámy si řekly a začaly za Coco chodit a chtěly víc.
Coco jim nakonec vyhověla, a protože pochopila, jak skvělé je spojení oblečení a parfémů pro obchod i styl, začala nabízet další vůně, z nichž některé firma Chanel v současné době zařadila do exkluzivní kolekce. Ale neodbočujme a povězme si něco o slavném No. 5, který dodnes patří mezi nejprodávanější parfémy na světě.
No. 5 měl být parfémem pro moderní ženu, která nechtěla vonět ani jako květina (ženy do té doby nosily zpravidla jednoduché soliflory), ani po pižmu nebo indolickém jasmínu. Dokonalý parfém pro ženu, které se líbily moderní krátké sukně a jazzová hudba.
Složení:Hlava: tuniské neroli, ylang-ylang, aldehydySrdce: absolutní jasmín z Grasse, absolutní májová růžeZáklad: santal, vetiver, vanilka
Parfumér Ernest Beaux použil velkou dávku aldehydů, syntetických látek, s nimiž už nějakou dobu experimentoval. Aldehydy jsou „kořením“ parfému, zdůrazňují jeho květinové složky, propůjčují jim zvláštní jiskřivost. Dnes už jsou bohužel vnímány jako staromódní – snad za to může nadužívání aldehydů v parfémech až do 80. let, ale pro naše babičky to byla úchvatná novinka.
Pro dnešní ženy je No. 5 naopak symbolem staré kvality a nadčasovosti. Dodnes patří k nejprodávanějším parfémům na světě, i když je dost dobře možné, že některé flakóny končí jen vyzkoušené a pak zapomenuté v toaletních skříňkách; mnoha ženám trvá, než se k No. 5 „pročichají“. Pro zákaznice, kterým se starý No. 5 nelíbí, má Chanel v nabídce No. 5 Eau Premiere, která chytře kombinuje klasiku s moderními tóny.
A pro ty, kterým se staré dobré aldehydy zalíbí, je tu kolekce Les Exclusifs, kterou tvoří další netradiční parfémové kompozice včetně několika oživených starých klasik…
Jak jste na tom Vy – podlehla jste kouzlu této nestárnoucí klasiky? Nebo No.5 není nic pro Vás? Napište nám svůj názor na tuto parfémovou legendu.